O budúcej podobe Kamenného námestia sa diskutuje už viac ako desať rokov, mesto má teraz nový plán.
Plánované oživenie legendárneho Luna baru v podzemí hotela Kyjev znovu otvorilo aj otázku, čo bude s Kamenným námestím. Napriek tomu, že sa nachádza v samom centre, má ďaleko od toho, aby bolo výkladnou skriňou hlavného mesta. Za posledných desať rokov sa objavilo viacero plánov – od jeho radikálnej prestavby až po citlivejšiu revitalizáciu, ale zatiaľ ostáva všetko po starom.
Bratislavský magistrát však teraz sľubuje naštartovanie debaty o budúcom využívaní verejných priestorov na námestí. Na výsledky si však budú musieť Bratislavčania ešte počkať. Na novej podobe Kamenného námestia sa musia totiž dohodnúť viacerí súkromní majitelia pozemkov a mesto, ktoré na námestí vlastní verejné priestory.
„Uvedomujeme si, že nájsť konsenzus týkajúci sa budúcej podoby Kamenného námestia bude zložité a vyžaduje si spoluprácu všetkých dotknutých strán,“ uviedla hovorkyňa bratislavského magistrátu Ivana Skokanová. Predstavu magistrátu, ako by malo námestie v budúcnosti vyzerať či fungovať, nekonkretizovala.
Mesto sa však rozhodlo v spolupráci s neziskovou organizáciou – Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) pristúpiť k národnému projektu participácie. „Projekt by sa mal rozbehnúť v apríli 2017 a bude trvať 18 mesiacov,“ ozrejmil riaditeľ Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Ctibor Košťál.
Cieľom projektu je zapojiť do diskusie o budúcej podobe námestia všetkých zainteresovaných. A teda majiteľov pozemkov, tých, ktorí majú na námestí prevádzky, ale aj obyvateľov mesta. Výsledkom projektu budú dva hlavné výstupy. Prvým bude vypracovanie podkladov pre architektonickú súťaž o budúcej podobe námestia. „Projekt dodá analytický materiál, na základe ktorého bude mesto môcť vyhlásiť architektonickú súťaž, ktorej zadanie bude obsahovať žiadané využitie verejného priestoru,“ ozrejmil riaditeľ Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Ctibor Košťál.
Fázy projektu
V prvej fáze projektu sa bude SGI snažiť pozbierať čo najviac informácií o Kamennom námestí. Potom urobia pracovníci inštitútu rozhovory s vlastníkmi prevádzok na námestí, náhodnými chodcami či obyvateľmi danej lokality. Na magistráte budú zatiaľ nastavovať proces zapájania sa ľudí do rozhodovania o budúcej podoby verejných priestorov.
Pre zber informácií bude využitý aj portál Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Odkazprestarostu.sk. Budú tak cez neho zbierať informácie o námestí od ľudí, ktorí portál využívajú.
Budúca podoba námestia
Ako bude Kamenné námestie v budúcnosti vyzerať, je nateraz neznáme. Zatiaľ čo magistrát svoju predstavu opísať nechcel, majiteľ viacerých nehnuteľností v tejto lokalite, developerská spoločnosť Lordship, sa netají dlhodobým zámerom toto centrálne územie rozvíjať.
„Vo všetkých svetových metropolách sú takéto kľúčové lokality srdcom mestského života. S tým počítame aj my a veríme, že sa na tom zhodneme s politickými predstaviteľmi Bratislavy,“ ozrejmil výkonný riaditeľ spoločnosti Lordship pre Česko a Slovensko Václav Matoušek.
Spoločnosť Lordship vlastní v okolí Kamenného námestia – medzi ulicami Dunajská, Rajská a Špitálska viacero nehnuteľností, napríklad aj hotel Kyjev. Celkovo ide vyše o 12-tisíc štvorcových metrov pozemkov. V súčasnosti sa firma podľa Matouška venuje prevádzkovaniu nehnuteľností, ktoré tu vlastní.
Ešte koncom januára však spoločnosť Lordship na svojej webovej stránke uvádzala, že v budúcnosti by sa mali na Kamennom námestí nachádzať obchody, hotel, kancelárie, ako aj miesta na parkovanie.
S tým, že na projekte s pozemkom veľkým tri a pol hektára v centre Bratislavy spolupracuje s obchodným reťazcom Tesco. Aktuálne sa však už na ich stránke tieto informácie nenachádzajú.
Tesco na námestí prevádzkuje obchodný dom My Bratislava, bývalý Prior. Podľa hovorkyne Tesco Stores Zuzany Lošákovej o pripravovanom národnom projekte participácie nemá bližšie informácie. Predstavy o tom, ako by malo námestie v budúcnosti vyzerať či fungovať, Tesco špecifikovať tiež nechcelo.
Čo sa dialo doteraz
Spoločnosť Lordship predstavila svoju odvážnu víziu, ako by malo vynovené Kamenné námestie vyzerať už v roku 2006. Mal tu byť vybudovaný polyfunkčný komplex s pracovným názvom Centre Plaza. Ten mal pozostávať z hotela, komerčných plôch a kancelárskych priestorov. Budovu mala zakrývať kupola, aká je napríklad na British Museum v Londýne. Hotel Kyjev aj obchodný dom od architekta Ivana Matušíka zo 70. rokov minulého storočia mali byť zbúrané. Proti tomu sa okamžite zdvihla vlna kritiky ochranárov a architektov. Aj keď developer neskôr zo svojich plánov na búranie ustúpil, projekt za šesť miliárd slovenských korún (200 miliónov eur) nakoniec zrealizovaný nebol.
Odvtedy sa toho na námestí veľa nezmenilo. Koncom roka 2011 zavreli už ošumelý hotel Kyjev. Ten v posledných rokoch svojej prevádzky lákal hlavne turistov, ktorí mali hlbšie do vrecka, na zábavu a ubytovanie v retro štýle.
V roku 2013 hlavné mesto a spoločnosť Lordship predstavili urbanistickú štúdiu budúcej podoby Kamenného námestia. Hovorila o tom, že maximálne 30 percent projektu by malo plniť funkciu bývania a najmenej 70 percent by tvorila občianska vybavenosť. V tom čase mesto tiež zvažovalo predaj svojich pozemkov, necelých 3600 štvorcovým metrov, na Kamennom námestí za 1,785 milióna eur spoločnosti Lordship. Bez súťaže. Po tom, ako sa o návrhu dozvedela verejnosť a architekti, ktorí začali protestovať, vtedajší primátor Milan Ftáčnik návrh stiahol.
Tesco a Lordship ako vlastníci 90 percent pozemkov na území ohraničenom ulicami Rajská, Dunajská a Špitálska oznámili v máji 2014 podpísanie zmluvy o spolupráci, súčasťou ktorej bola aj dohoda na spoločnom postupe pri revitalizácii tohto územia. Developer v spolupráci s mestom plánoval tiež vyhlásiť architektonické súťaže na budúcu podobu Kamenného námestia. Doteraz sa tak však nestalo.
Článok bol publikovaný na portáli www.sme.sk