Odkaz pre starostu hodnotil najlepšie samosprávy za rok 2023. Podnety od občanov najlepšie riešila Trnava, za komunikáciu si Zlaté vedro odnieslo Hlavné mesto SR Bratislava. Medzi menšími samosprávami zvíťazilo v obidvoch kategóriách mesto Malacky. Organizátori prezradili, že budúci rok prídu s novou rýchlejšou platformou.
„Ukazujeme pozitívne príklady, ako môžu občania a samosprávy spolupracovať na zlepšení verejného priestoru okolo nás,” vysvetľuje Pavla Rachelová, projektová manažérka Odkazu pre starostu. „Pri hodnotení berieme do úvahy nielen pomer vyriešených podnetov, ale aj to to, aké boli náročné na riešenie a ich celkový počet. Samosprávy sme rozdelili do dvoch kategórii podľa veľkosti – na väčšie a menšie ako 20-tisíc obyvateľov.”
Zlaté vedro za riešenie podnetov si spomedzi väčších samospráv odniesla Trnava. V roku 2023 úspešne vyriešila 1252 podnetov, ktoré jej občania nahlásili prostredníctvom aplikácie a webu Odkaz pre starostu.
„Projekt Odkaz pre starostu sa za posledné roky etabloval ako dôležitý nástroj občianskej participácie a v spolupráci s verejnosťou je dôležitým pomocníkom každého mesta, ktoré to so zlepšovaním kvality života svojich obyvateľov myslí vážne. V Trnave na každom podnete pracujeme s tým, aby bol v rámci možností vyriešený čo najskôr a k spokojnosti občanov. Niekedy je to dosť náročné, preto ma teší, že sa nám podarilo za minulý rok vyriešiť viac podnetov ako pri našom poslednom víťazstve. Veľká vďaka patrí aj pozorným Trnavčanom a zamestnancom mesta, ktorí svojou prácou pomohli Trnave v silnej konkurencii samospráv opäť získať Zlaté vedro,“ uviedol primátor Trnavy Peter Bročka.
Na druhom mieste sa umiestnilo Hlavné mesto SR Bratislava. Tretie miesto v riešení podnetov získala mestská časť Bratislavy Petržalka.
„Intuitívne rozhranie, prehľadnosť a, samozrejme, veľmi dobrá podpora adminov portálu sú pre nás kľúčovými faktormi. Odkaz pre starostu je akousi ikonou podnetov na Slovensku,” hovorí Mária Halašková, hovorkyňa mestskej časti Bratislava-Petržalka. „Riešenie podnetov často nahnevaných obyvateľov je ťažká úloha a nie vždy sa stretneme s porozumením. S dobou sa zvyšujú nároky a s nimi pribúdajú aj náročnejšie podnety. O to viac nás teší, že portál bezhlavo podnety nezadeľuje a pravidlá portálu platia pre všetkých, bez rozdielu a o to viac si ceníme, že sme sa ocitli medzi ocenenými samosprávami.”
Tím Odkazu pre starostu hodnotil v osobitnej kategórii aj komunikáciu. „Zameriavame sa na to, či samosprávy vysvetlia občanom, kto sa bude ich podnetom zaoberať a kedy môžu očakávať jeho riešenie, aj ako rýchlo na podnet reagujú,” dodáva Pavla Rachelová.
V tejto oblasti sa spomedzi väčších samospráv najlepšie darilo magistrátu mesta Bratislava, ktorému za uplynulý rok obyvatelia nahlásili až 2975 podnetov. Hneď za ním sa umiestnila Trnava a tretie miesto obsadila opäť mestská časť Bratislava-Petržalka.
Medzi menšími mestami a samosprávami pod 20 000 obyvateľov sa na prvých troch miestach v riešení podnetov aj v komunikácii zhodne umiestnili Malacky, Púchov a Dolný Kubín. Malacky si ocenenie za najlepšie riešenie podnetov odnášajú už po piatykrát, v roku 2023 občania nahlásili až 425 podnetov, z ktorých mesto úspešne vyriešilo 283.
„Projekt Odkaz pre starostu tvorí už niekoľko rokov súčasť nášho mesta. Je pre mňa veľkou cťou a zadosťučinením, že si aj tento rok môžeme prevziať ocenenie Zlaté vedro,” uviedla primátorka druhého najúspešnejšieho mesta Púchov Katarína Heneková. „Tento úspech však nie je len o ocenení, ale hlavne o zodpovednosti, ktorú si ako samospráva voči obyvateľom uvedomujeme. Moje poďakovanie patrí všímavým Púchovčanom a zamestnancom Mestského úradu Púchov, ktorí svedomito posudzujú každý podnet. Rovnako si vážim prácu pracovníkov Podniku technických služieb mesta Púchov, ktorí sú priamo v teréne a na tomto ocenení majú veľkú zásluhu.“
„Portál Odkaz pre starostu je pre naše mesto veľmi cenným nástrojom, ktorý nám umožňuje byť bližšie k našim obyvateľom a ich potrebám. Vďaka nemu môžeme rýchlo reagovať na podnety ľudí, zveľaďovať verejné priestory, riešiť problémy a skvalitňovať život v Dolnom Kubíne,” hovorí Ján Prílepok, primátor mesta. „Práca s portálom je jednoduchá a efektívna, čo nám pomáha zlepšovať komunikáciu s verejnosťou a zvyšovať transparentnosť mestského úradu. Každý podnet berieme vážne a snažíme sa ho čo najskôr vyriešiť. Radi privítame akúkoľvek spätnú väzbu, ktorá nám umožní tento proces naďalej zdokonaľovať.“
Samosprávy v roku 2024 úspešne vyriešili najviac podnetov z kategórií mestský mobiliár a zeleň a životné prostredie. „V týchto dvoch kategóriách vyriešili samosprávy viac ako polovicu nahlásených podnetov,” vysvetľuje Veronika Jursová Prachárová, riaditeľka Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť, ktorý stojí za projektom Odkaz pre starostu. „Naopak najmenej vyriešených podnetov je v kategórií verejný poriadok.”
Jursová Prachárová taktiež zvýraznila, že občania pomocou aplikácie a webstránky Odkaz pre starostu nahlásili v roku 2024 až 17 046 podnetov, z ktorých samosprávy vyriešili 7717. „Prostredníctvom tohto portálu momentálne so svojimi obyvateľmi komunikuje viac ako 170 samospráv po celom Slovensku, čo je úctyhodné číslo,” uzavrela Jursová Prachárová.
Odkaz budúci rok uvedie vďaka podpore Nadácie Pontis novú platformu. „Odkaz bude rýchlejší, stabilnejší a jednoduchší. Všetky zmeny vychádzajú z návrhov užívateľov a samospráv. Využijeme umelú inteligenciu a najnovšie technológie,” vysvetľuje Jursová Prachárová. Inštitút dal vývoj do rúk Slovensko.digital.
Odovzdávanie ocenenia Zlaté vedro 2023 podporili spoločnosti Tesco Stores SK a Websupport.
Celkové výsledky samospráv v roku 2023 (.xls)
Prezentácia z odovzdávania ocenenia Zleté vedro 2023 (.pdf)