Silvia Čechová zjednodušila Bratislavčanom platenie dane z nehnuteľnosti. S výskumníkmi Ústavu verejnej politiky navrhli presvedčivejší list, ktorým oslovovali obyvateľov mesta, a pripravili zrozumiteľný návod, ako pri platbe a podávaní daňového priznania postupovať. Za svoj iniciatívny prístup získala ocenenie Úradnícky čin roka, ktorého cieľom je zviditeľniť inšpiratívnych úradníkov.
Ocenenie už po tretí rok organizuje Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) v spolupráci s Klubom úradníkov dobrej vôle. Záštitu nad ním prevzali prezidentka SR Zuzana Čaputová, Úrad vlády SR a Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.
„Na pani Čechovej sme ocenili jej veľkú otvorenosť spolupráci s akademickým sektorom, pričom sa do intervencií sama aktívne zapájala. Svojim inovatívnym prístupom pomohla k efektívnejšiemu a rýchlejšiemu výberu daní,” hovorí Veronika Prachárová, riaditeľka SGI a členka poroty.
V spolupráci s Ústavom verejnej politiky Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského navrhli experiment: obyvateľom mesta rozposlali rôzne verzie listu, ktorým ich vyzvali k zaplateniu dane. Jedna z verzií bola zjednodušením bežne používaného listu, v druhej obyvateľom pripomenuli, prečo je dôležité zaplatiť daň z nehnuteľnosti, tretia zas obsahovala nepriamu hrozbu sankcie. Nové verzie listov sa ukázali byť účinnejšie a mesto vyzbieralo na daniach viac o 100 000 eur než za rovnaké obdobie v predchádzajúcom roku. Najúspešnejší list, ktorý bol zjednodušením pôvodnej verzie, bude mesto používať aj v budúcnosti.
Keďže daňovníci mali s vypĺňaním daňového priznania problémy, pripravili pre nich aj zjednodušený návod. V spolupráci s Oddelením inovácii a digitálnych služieb prispela Silvia Čechová aj k rozbehnutiu možnosti digitálneho platenia dane.
„Tento príbeh považujeme za veľmi inšpiratívny a jednotlivé kroky sa dajú implementovať aj v iných samosprávach,” doplnila Prachárová.
Počas slávnostného odovzdávania predstavili organizátori tri príbehy, ktoré porotcovia vybrali ako najinšpiratívnejšie spomedzi 78 nominovaných. Okrem Silvie Čechovej to boli aj administrátori facebookovej stránky „Hoaxy a podvody – Polícia SR” a analytici Inštitútu zdravotných analýz Kristián Šufliarsky, Matej Mišík, Kristína Kováčiková, ktorí v spolupráci s externistom Filipom Likavčanom spustili verejné úložisko dát o pandémii.
Facebooková stránka Hoaxy a podvody má momentálne 135-tisíc fanúšikov a jej administrátori pravidelne upozorňujú na hoaxy, mýty a dezinformácie šíriace sa sociálnymi sieťami. V roku 2021 vyvrátili až 189 hoaxov, z ktorých 151 bolo z oblasti pandémie.
Členka poroty Michaela Benedigová vyzdvihuje, že sa administrátori dokázali svojou komunikáciou dostať k širokej mase ľudí. „Práve Polícia SR sa dlhodobo, systematicky a dôsledne venuje vyvracaniu hoaxov.” Dodala, že predstavujú dobrý príklad, ako môžu inštitúcie robiť strategickú komunikáciu.
Analytici Inštitútu zdravotných analýz začali zverejňovať dáta o pandémii covid-19 v otvorenom formáte na OpenData hub. Novinári, výskumníci a odborná aj laická verejnosť mohli prehľadne vidieť, koľko a kde presne sa testuje, očkuje, či aký je stav v nemocniciach.
OpenData hub je podľa člena poroty ocenenia Petra Kulicha zo Slovensko.Digital jedným z mála príkladov dobrej praxe, ako vie štát zverejňovať dáta. Uviedol, že sa portál aj veľmi dobre uplatnil v praxi: „Vieme o tom, že viaceré okresy ho používali na to, aby zvýšili percento zaočkovanosti a aby sa v covid automate posunuli vyššie”.
Porotcami Úradníckeho činu roka sú riaditeľka spoločnosti Seesame Michaela Benedigová, výkonný riaditeľ Slovensko.Digital Peter Kulich, ekonomická radkyňa Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ľudmila Majláthová, riaditeľka SGI Veronika Prachárová, profesorka na Ústave verejnej politiky Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského Emília Sičáková-Beblavá, docentka na Ústave verejnej politiky Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského Katarína Staroňová a zakladajúci člen Združenia občanov miest a obcí Slovenska Vladimír Špánik.
„Tešíme sa, že sa nám podarilo už tretí rok poukázať na inovatívne a inšpiratívne činy našich úradníkov. Myslíme si, že si zaslúžia pozornosť a podporu,” hovorí Veronika Prachárová.
„Verejný sektor nastavuje pravidlá, ktoré ovplyvňujú fungovanie celej našej spoločnosti a práve kvalita úradníkov rozhoduje o tom, či sú nastavené správne,” hovorí Adrián Staňo z Klubu úradníkov dobrej vôle, ktorý pôsobí na sekcii plánu obnovy Úradu vlády SR. „Úradnícky čin roka nám ukazuje, koľko inovatívnych a výnimočných vecí sa na našich úradoch deje. Pre nás v Klube úradníkov dobrej vôle je to vzácny a unikátny projekt, ktorým sa snažíme dlhodobo poukazovať na príklady dobrej praxe a oceňovať tie najlepšie nápady, ktoré zvyšujú kvalitu verejných služieb, napĺňajú verejný záujem a zlepšujú tak život všetkých nás.“
V minulosti získalo ocenenie Úradnícky čin roka v rôznych kategóriách spolu päť iniciatív a projektov, napríklad úradník z obce Košeca za nový elektronický systém odpadového hospodárstva, vedúci komunitného centra vo Zvolene, ktoré bolo „spojkou“ medzi zatvorenými školami a žiakmi z vylúčených komunít, či Inštitút zdravotnej politiky za porovnávanie cien zdravotníckej techniky.
Partnermi podujatia sú Úrad vlády SR, Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku, Nadačný fond Telekom, O2, Holandská ambasáda v Bratislave, Denník N, Soupa a Websupport.