Škôlkarsky marketing ministerstva školstva

Kroky ministerstva školstva pri materských školách pripomínajú firmu, ktorá chce získať viac zákazníkov, ale ponúka im benefit, ktorý už dnes majú, a aj tak služby firmy nevyužívajú. Na druhej strane verných zákazníkov, ktorých už má a nechystajú sa prejsť ku konkurencii, zase rozšafne obdarúva novou dotáciou, i keď tá ich rozhodnutie nijako neovplyvňuje. A napokon, k malej skupine potenciálnych zákazníkov, ktorí o služby firmy záujem majú, ale v ich lokalite je kapacita obmedzená, ešte pridáva ďalších neuspokojených záujemcov tým, že zavádza nové obmedzenia kapacít. No, vybrali by ste si takú firmu?

Do materských škôl chodí v posledných rokoch stabilne asi 71% zo všetkých 3- až 5-ročných detí. Počet nevybavených žiadostí o prijatie v pomere k celkovému počtu prijatých detí v posledných rokoch postupne klesá, v roku 2006 tvoril menej ako 1%.

Ministerstvo školstva chce podiel škôlkarov správne zvýšiť, a to najmä pri deťoch zo sociálne slabších rodín. Stalo sa už mantrou, že ak sa zanedbá včasné zaškolenie týchto detí, následky v podobe neúspechu v školách a na trhu práce na seba nedajú dlho čakať a neskôr sa len ťažko naprávajú. Kroky, ktoré ministerstvo novým školským zákonom prináša, však k úspechu nepovedú.

Vráťme sa k marketingovému príkladu z úvodu. Zákazníci, ktorých chce ministerstvo vraj získať, sú deti zo sociálne slabších rodín. Odpustenie školného v poslednom ročníku materskej školy však ich záujem nijako nevzbudí. Tieto deti totižto školné neplatia už dnes v žiadnom ročníku (kvôli hmotnej núdzi) a majú nárok aj na dotácie na stravu. Napriek tomu však v materských školách z rôznych dôvodov nie sú: napríklad pre chýbajúce alebo príliš vzdialené materské školy, nezáujem o takýchto žiakov zo strany materských škôl, jazykovú bariéru, nedôveru, nízku hodnotu pripisovanú vzdelaniu a podobne. Kroky, ktoré by znižovali niektorú z týchto bariér, ministerstvo nepredstavilo.

Náklady, ktoré na odpustenie školného v poslednom roku materskej školy odhaduje ministerstvo, sú každoročne vo výške 287 mil. Sk a sú v podstate čistou dotáciou rodinám, ktorých deti by škôlky navštevovali aj bez nich. Príjemné pre tieto rodiny, ale z pohľadu cieľov ministerstva zbytočné.

Treťou skupinou z príkladu sú ľudia, ktorí majú záujem o materskú školu pre svoje deti, ale budú mať do nich ťažší prístup kvôli zníženým limitom na maximálne počty detí v triedach. Kým doteraz mohlo byť v triede 22 až 28 detí v závislosti od ich veku, nové limity strop znižujú na 21 až 22. Pri zjednodušenom odhade by napr. v materských školách Bratislavského kraja bolo "nad limitom" 7 z 8 okresov a pod čiarou by sa v tomto kraji ocitlo asi 1100 detí z celkových 15581 škôlkarov.

Minister školstva Ján Mikolaj hovorí, že navrhovaným opatreniam treba dať šancu presadiť sa v praxi. Škoda len, že za ich nulový efekt si všetci slušne zaplatíme.

———-

Diskusia k článku