Anna Dráľová, Edita Rigová, SME│22.6.2018
Autorky sú výskumníčkami Inštitútu SGI
O možnostiach druhej šance na vzdelanie pre ľudí zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia sa na Slovensku takmer nehovorí. V zahraničí ide o účinný nástroj pomoci na znižovanie nezamestnanosti a odstraňovanie sociálneho vylúčenia.
Výsledky celoslovenských i medzinárodných testovaní nám opakovane potvrdzujú, že slovenské školstvo nevie vzdelávať deti z najchudobnejších pomerov. To, že ako krajina v tejto oblasti zlyhávame, počúvame už niekoľko rokov. Menej sa už hovorí o dôsledkoch – veľká časť detí a mládeže z najchudobnejších rodín zo vzdelávania odíde predčasne. O tzv. druhošancovom vzdelávaní, teda o možnosti opätovne sa vrátiť do vzdelávacieho systému a dokončiť si vzdelanie sa napriek tomu u nás takmer nehovorí. V zahraničí pritom ide o účinné systémové riešenie.
Realita po slovensky v číslach
Miera predčasného ukončovania školskej dochádzky (9,3 percenta) je na Slovensku podľa Eurostatu pod priemerom krajín EÚ (10,6 percenta), čo sa môže javiť ako pozitívne. Opak je však pravda. Podiel mladých ľudí s predčasne ukončenou školskou dochádzkou sa u nás od roku 2010 neustále zvyšuje, zatiaľ čo priemer EÚ vykazuje klesajúcu tendenciu. (pokračovanie v článku)