Trápi vás stav žilinských ulíc? Sťažujte sa cez odkaz pre starostu

SME, 26. 1. 2019

ŽILINA. Zničené lavičky a odpadkové koše, čierne skládky, opustené vraky áut alebo diery na chodníku. Žilinčania budú môcť už čoskoro nahlasovať nedostatky vo svojom okolí cez aplikáciu odkazprestarostu.sk. Prečítajte si tiež:Žilinská univerzita investovala do internátov milión eur

Portál odkazprestarostu.sk slúži pre hlásenie nedostatkov, ktoré sa dajú pomerne ľahko odstrániť, ale ľuďom strpčujú život.

Samospráva sa tak dozvie o aktuálnom probléme a verejnosť môže sledovať, ako sa s ním úradníci popasujú, či naň vôbec zareagujú a ako dlho potrvá, kým nedostatok na ulici vyriešia. Niekedy pritom stačí malá úprava verejného priestoru, nenáročná oprava komunikácie, alebo upratanie.

Pre občana je aplikácia jedinečnou možnosťou, ako komunikovať s úradníkmi a získať od nich reakciu. Keďže je komunikácia verejná, tlak na to, aby na úrade zareagovali a podnet riešili je veľký.26-tisíc podnetov

Žilina je doposiaľ jediným krajským mestom, ktoré bezplatnú službu nevyužívalo. Primátor Peter Fiabáne oznámil, že s autormi projektu, zástupcami mimovládnej organizácie Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, už absolvoval prvé stretnutie.

„Podnikáme prvé kroky preto, aby aj Žilinčania mali možnosť rýchlo a jednoducho nahlasovať podnety a nedostatky vo verejnom priestore.“

Portál od roku 2010 vyriešil už viac ako 26-tisíc podnetov. Projektový manažér Odkazu pre starostu Martin Kollárik potvrdil, že predchádzajúce vedenie mesta o spoluprácu s portálom nemalo záujem.

„Aj keď mám informácie, že bola v minulosti ešte kolegami dohodnutá, vedenie sa však na poslednú chvíľu rozhodlo od tohto zámeru odstúpiť. Keďže nám pravidelne prichádzajú otázky na to, prečo Žilina nie je medzi zapojenými mestami, sme radi, že sa situácia konečne zmení.“((piano))

Na žilinskom mestskom úrade prijímajú podnety od občanov cez aplikáciu citymonitor.sk. Aj cez tento systém posielajú Žilinčania podnety pomerne často. Len za december prišlo 25 a za november 24 podnetov, ktorými sa na radnici museli zaoberať. Podľa Pavla Čorbu z tlačového oddelenia mestského úradu sa medzi nimi nájdu aj vulgarizmy, ale aj podnety, ktoré nie sú v kompetencii mesta.

„Všetky podnety, ktoré sa vzťahujú na mesto a sú objektívne, rieši kancelária prednostu MsÚ v Žiline. Funguje to tak, že prednosta s vedúcimi odborov rieši podnety, ktoré súvisia s mestom Žilina,“ informoval Čorba.Odkaz pre starostu, alebo City monitor?

Peter Fiabáne potvrdil, že mesto prestane používať aplikáciu citymonitor.sk. „Odkaz pre starostu sme vyhodnotili ako nástroj, ktorý je transparentnejší a ponúka lepšiu funkcionalitu pre ľudí, aj pre správcov zo strany mesta,“ podotkol.

Odkaz pre starostu využívajú v regióne mestá Rajec a Rajecké Teplice. Na systém citymonitor.sk sa spolieha samospráva v Bytči.

Odkaz pre starostu je nekomerčný produkt a svoje služby poskytuje bezplatné tak pre užívateľov, ako aj pre samosprávu. Podľa projektového manažéra Martina Kollárika je tak Odkaz pre starostu nezávislou spojkou medzi samosprávou a jej obyvateľmi.

„Tým, že nie sme platenou službou, môžeme si dovoliť byť zároveň k samospráve, ktorá si poriadne neplní svoje úlohy na portáli, aj viac kritickí – náš portál napríklad pozná aj status podnetu „neriešený“.“

Podnety budú môcť Žilinčania posielať priamo cez webstránku, ale cez mobilnú aplikáciu. Pre nahlásenie podnetu je nevyhnutné priložiť aspoň jednu fotografiu aktuálneho stavu, uviesť krátky názov a popis problému, a lokalizovať ho.Čo môžete nahlásiť?

Cesty a chodníky (výtlky, schody, bariéry, obrubníky)

Dopravne značenie (prechody pre chodcov, semafory)

Opustené a nepojazdné vozidlá (vraky)

Zeleň a životné prostredie (čierne skládky, zvieratá)

Mestský mobiliár (koše, detské ihriská, lavičky, sochy)

Verejný poriadok (nočný pokoj, reklama, grafity)

Verejné služby (kanalizácia, osvetlenie, školy, MHD)

Čierne stavby a stavebné úpravy (budovy, ploty)